ΠΑΙΔΟ-ΩΡΛ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ

Είναι αναμενόμενο για ένα παιδί να ανησυχεί πριν από την επίσκεψη στο γιατρό. Ας αναλογιστούμε ότι ακόμα και οι ενήλικες αγχώνονται, όχι μόνο όταν πρόκειται για τοδικό τους παιδί αλλά ακόμα και για τη δική τους επίσκεψη. Είναι σημαντικό λοιπόν η προετοιμασία του παιδιού, είτε πρόκειτε για την πρώτη φορά που θα επισκεφτεί το ιατρείο είτε έχει προηγούμενη τραυματική εμπειρία από γιατρό της ίδιας ή διαφορετικής ειδικότητας.
Κάποιες φορές, είναι εύκολο να καταλάβουμε πότε ένα παιδί φοβάται ή έχει αισθήματα ενοχής. Άλλες φορές πάλι, είναι δύσκολο να το ανιχνεύσουμε, με αποτέλεσμα την εκδήλωση ανεξήγητων συμπεριφορών ή ακόμα και απομόνωση του παιδιού.
Βέβαια, δεν είναι όλα τα παιδιά το ίδιο. Ας δούμε παρακάτω ιδέες και τρόπους για να κάνουμε την επίσκεψη όσο το δυνατό μια πιο ευχάρισστη εμπειρία.
 Φόβοι και ανυσηχίες
 Πριν την επίσκεψη στο γιατρό, ένα παιδί μπορεί να ανησυχεί για:
  • Τον  αποχωρισμό του από τους γονείς κατά τη διάρκεια της επίσκεψης.
  • Τον πόνο, πως δηλαδή  θα πονέσει μετά από κάποια ιατρική πράξη. Προηγούμενη εμπειρία από  εμβόλια και βελόνες μετά από  επισκέψεις σε άλλους γιατρούς σίγουρα προκαλούν άγχος και φόβο.
  • την επαφή του με το  γιατρό, που είναι ιδιαίτερα λογικό, καθώς πρόκειται για έναν άνθρωπο που δεν ανήκει στο στενό του περιβάλλον,  περιβάλλεται συνήθως από έναν τίτλο που δημιουργεί στο παιδί ένα αίσθημα ανασφάλειας για το τι θα του κάνει, πως θα το αντιμετωπίσει και εάν θα το συμπαθήσει ή όχι, κυρίως εάν έχει αρνητικές εμπειρίες από άλλους γιατρούς ή αν δεν είναι ο γιατρός, συνήθως ο παιδίατρος, που το παρακολουθεί και έχει ήδη αναπτύξει μια σχέση εμπιστοσύνης μαζί του.
  • Ο φόβος του άγνωστου. Το παιδί κατά την επίσκεψη του θα βρεθεί σε ένα μη οικείο περιβάλλον, θα δει εργαλεία που δεν έχει ξαναδεί και κυρίως θα γνωρίσει για πρώτη φορά έναν άνθρωπο τον γιατρό που δεν ξέρει ούτε αυτός πως θα συμπεριφερθεί ούτε το ίδιο το παιδί εάν θα τον συμπαθήσει.
  • Αισθήματα ενοχής, που πολλά παιδιά αισθάνονται νομίζοντας πως έκαναν κάτι κακό ή παραμέλησαν να κάνουν κάτι και για το λόγο αυτό αρρώστησαν ή πως η επίσκεψη αποτελεί μέρος της τιμωρίας για κάτι που έκαναν.
Πώς να βοηθήσετε
Πάντα βοηθάει η συζήτηση με το παιδί πριν την επίσκεψη στο γιατρό. Ο φόβος του αγνώστου μπορεί να ξεπεραστεί ή έστω ναδιαχειριστεί με μερικούς απλούς τρόπους:
  •  Εξηγήσετε ποιός είναι ο σκοπός της επίσκεψης
Είναι καλό το παιδί να γνωρίζει ακριβώς το λόγο για τον οποίο θα εξετασθεί από το γιατρό,ώστε  να μη δημιουργούνται σκέψεις για τιμωρία, ντροπή ή διαχωρισμό από τα άλλα παιδιά. Είναι σημαντικό να εξηγήσουμε στο παιδί ότι ο γιατρός θα κοιτάξει το αυτί ή το λαιμό που πονάει, γιατί έτσι θα γίνει καλύτερα.
  • Αναγνωρίσετε αν υπάρχουν αισθήματα ενοχής
Είναι λογικό κάποιες φορές το παιδί να νομίζει πως για το πρόβλημα υγείας του φταίει το ίδιο, ειδικά αν το προκάλεσε το ίδιο, πχ αν έβαλε κάτι μέσα στη μύτη ή το αυτί. Θα πρέπει να εξηγήσουμε στο παιδί ότι ο γιατρός είναι μόνο για να το εξετάσει και όχι να το μαλώσει. Ε'αν πιο παλιά συνέβει κάτι αντίστοιχο σε κάποιο μέλος της οικογένειας που το παιδί συμπαθεί, όπως αδερφάκια, γονείς ή ακόμα και φίλοιυς τους, μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε ως παράδειγμα.
 Δεν θα πρέπει να παρουσιάσουμε την εξέταση ως τιμωρία, για να μη δημιουργηθούν φοβίες στο παιδί. Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι αυτό που συνέβει δεν είναι κάτι κακό και πως υπάρχουν και άλλα παιδάκια που πηγαίνουν στο γιατρό για τον ίδιο λόγο.

 Αν για κάποιο λόγο το παιδί συνοδεύεται στο ιατρείο με τον ένα από τους δύο γονείς ή από κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας, θα πρέπει να πούμε ότι αυτό συμβαίνει για συγκεκριμένο λόγο και όχι γιατί αυτός που λείπει έχει θυμώσει ή θέλει να το τιμωρήσει. Είναι επίσης προτιμότερο το παιδί να προσέρχεται με τα αδέλφια του, ώστε να δημιουργείται το συναίσθημα της οικογενειακής θαλπωρής. 'Ετσι, κανένα από τα αδέλφια δεν αισθάνεται απομονωμένο και διαχωρισμένο από τα υπόλοιπα.
  • Εξηγήσετε στα παιδιά τι θα γίνει κατά την εξέταση
Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα και αντιμετωπίζουν τους φόβους τους μέσα από το παιχνίδι, επομένως είναι σημαντικό να εξηγήσετε στο παιδί τι θα γίνει κατά την εξέταση, και να «εξετάσετε» μαζί πχ τα αυτιά ή την μύτη ή το στόμα του και τα δικά σας. Μπορείτε ακόμα να εξετάσετε μαζί με το παιδί σας την αγαπημένη του κούκλα.
Το παιχνίδι βοηθά τα παιδιά να ξεπεράσουν τους φόβους και ανασφάλειες. Μπορείτε να εξηγήσετε από πριν πως θα είναι η εξέταση, και μάλιστα να ¨εξετάσετε¨τα αυτιά, τη μύτη και το στόμα. 
Εάν δεν γνωρίζετε τι θα γίνει στην επίσκεψη μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας και να σας εξηγήσουμε την διαδικασία της εξέτασης.
Είναι επίσης σημαντικό να εξηγήσουμε στα παιδιά πως όλα αυτά που έχουν μάθει σχετικά με το σώμα τους, πως δεν αφήνουμε αγνώστους να τα ακουμπάνε σα κάποια σημεία του σώματός τους, εξακολουθούν να ισχύουν. Ωστόσο υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις για τους γιατρούς και τις νοσηλεύτριες που πρέπει να τα εξετάσουν παρουσία πάντα των γονέων για να δουν αν είναι άρρωστα και να τα κάνουν καλά.
Πάντα μιλάμε στα παιδιά με απλό και κατανοητό τρόπο, τους λέμε την αλήθεια για το αν θα πονέσουν ή όχι, αλλά χωρίς να δημιουργούμε ανώφελες φοβίες, και τους εξηγούμε πως αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να δούμε και να γίνουν καλά.
Σίγουρα αποτελεί λανθασμένη πρακτική και δεν να προκαλούμε εμείς τον φόβο και την αποστροφή για το γιατρό με την απειλή πως ο γιατρός θα σου κάνει βελόνα εάν δεν είσαι ήσυχος ή πως πρέπει να είσαι ακίνητος γιατί θα σε πονέσει ο γιατρός. Ο γιατρός είναι βοηθός και συμπαραστάτης και όχι εχθρός ή φόβητρο, και ανεξάρτητα του πόσο «άτακτο» είναι το παιδί δεν θα πρέπει να αισθανθεί ότι θα απειληθεί σε οποιοδήποτε στιγμή της επίσκεψης και για κανένα λόγο.
  • Παρακινήσετε το παιδί να συμμετάσχει στη διαδικασία
Κάνετε το παιδί να αισθανθεί καλά με την όλη διαδικασία, δείξτε του πως είναι αρκετά ώριμο για να συμμετάσχει και αυτό με κάποια απλά βήματα
Συζητήσετε μαζί του για τον γιατρό εάν τον γνωρίζεται ή αν όχι και υπάρχουν πληροφορίες στο διαδίκτυο (πχ ιστότοπος, σελίδα ιατρείου) δείτε της μαζί καθώς και εξηγήστε του που είναι το ιατρείο, πότε θα πάτε και με ποιό μέσο (αυτοκίνητο, με τα πόδια κ.α)
Σημειώσετε μαζί με το παιδί ερωτήσεις που θα θέλαμε να κάνουμε στο γιατρό για τη διαδικασία και την πάθηση ώστε πριν την εξέταση το παιδί να έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα και να συμμετάσχει στη διαδικασία.
Συζητήσετε μαζί του για κάποιον γνωστό σας που επισκέφθηκε τον ίδιο γιατρό ή αντίστοιχης ειδικότητας και τι έγινε κατά την επίσκεψη.
Συζητήσετε με το παιδί σας για το αν θα ήθελε να έχει κάποιο αγαπημένο του παοχνίδι μαζί του κατά την εξέταση, διαλέξτε το μαζί και φέρτε το στην επίσκεψη!
  • Επιλέξετε κάποιον γιατρό που είναι εξοικειωμένος και φιλικός με τα παιδιά
Στο χώρο της ΩΡΛ στην Ελλάδα δεν υπάρχει επίσημη εξειδίκευση για τα παιδιά, δεν υπάρχει παιδο-ΩΡΛ παρόλο που κάποιοι συνάδελφοι το αναφέρουν για ευνόητους λόγους. Είναι σημαντικό από πληροφορίες που έχετε από γνωστούς σας να επιλέξετε ένα γιατρό που είναι φιλικός με τα παιδιά και έχει εμπειρία στην εξέτασή τους. Ωστόσο δεν ξεχνάμε πως η σχέση του γιατρού με τον ασθενή πόσο μάλλον όταν πρόκειται για παιδιά είναι κάτι το μοναδικό, απαιτεί χρόνο να χτιστεί σε θεμέλια εμπιστοσύνης και πως κάποιες φορές ένας γιατρός που τα πήγε καλά με ένα παιδί με κάποιο άλλο δεν κατάφεραν να χτίσουν μια σχέση εμπιστοσύνης παρόλες τις προσπάθειες και από τις δύο πλευρές.
  • Δώστε χρόνο στο παιδί
Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από τον διαρκή αγώνα για τους γονείς να τα προλάβουν όλα και ασφαλώς όταν έχουμε ένα άρρωστο παιδί οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές. Ωστόσο εάν υπάρχει η δυνατότητα επιλέξετε η ημέρα και η ώρα της επίσκεψης να είναι βολική και για εσάς και για το παιδί , ώστε να έχετε το χρόνο να έρθετε στο ιατρείο με φυσιολογικούς ρυθμούς και άνεση, χωρίς να προκαλείτε επιπλέον άγχος στο παιδί. Ένα συνηθισμένο λάθος είναι να επισκεπτόμαστε το ιατρείο αμέσως μόλις ξύπνησε το παιδί, βιαστικοί χωρίς να του δώσουμε το χρόνο να βρει τον φυσιολογικό του ρυθμό. Ακόμα και εάν καθυστερήσουμε στην επίσκεψη, ενημερώνουμε τον γιατρό και προσπαθούμε να αποβάλλουμε κάθε ένταση στην προσπάθεια μας να είμαστε συνεπείς στο ραντεβού, ο γιατρός πρέπει και θα καταλάβει!